Solen skiner men jag sitter inomhus med min glass (2010-04-19, 10:35)

Mitt senaste inlägg kan bindas ihop med något jag skrev på min förra blogg (den 25e januari) om ineffektiva lektioner, för jag tycker att man ska ta tid från sådant man inte njuter av - onödiga och ineffektiva lektioner - och lägga det på sådant man njuter av.

Jag skrev såhär:
"Jag har varit borta tre dagar från skolan, missat fyra timmar av historia-lektioner som vi inte verkar ha gjort något på med tanke på att vi är precis där vi slutade förra tisdagen. Hur kan folk inte jobba när vi ändå är fast i skolan? Precis nu sitter tio personer och pratar, läraren slutade prata och väntar på att folk ska hålla käften sen en minut tillbaka. Folks ignoranta uppsyn förstör för folk som faktiskt försöker att förstå saker."

Det är så otroligt irriterande att folk kommer till lektionerna för att inte jobba. Jag är ofta sån själv, att jag inte jobbar, men jag kommer inte till lektionerna om jag bara ska hålla på med annat. Folk borde ha tillräckligt med vett för att fatta det.

Jag fortsatte, senare i inlägget, med:
"Det kan ses som ett lamt rättfärdigande för skolk, men jag anser att det är ett förebyggande syfte. Låt inte folk misslyckas för att andra stör dem. Folk som försöker men har svårt för ett visst ämne förtjänar högre betyg än folk som sover på lektionerna, men som sitter natten före och pluggar."

Nu säger jag inte att folk med en naturbegåvning ska bli nertryckta för att de redan kan allt som pågår under lektionstid, men då ska man hantera det pedagogiskt genom att prata läraren för att få annat material för att fortsätta utvecklas.

"Gör mental närvaro ett betygskriteria också, inte bara fysisk närvaro.

Visst, sen finns det elever som har jobbigt att vara aktiv på ett socialt plan, eller har svårt att fokusera på en sak, men en bra lärare lär sig sina elever utifrån att se elevernas kunskap inte bara på prov och läxor, utan även på det aktiva intresset på lektionerna.
"

Jag gillar min klass massor, och just idag kanske det är lite fel att skriva detta inlägget men det är fortfarande någonting som upprör mig även att det inte är aktuellt just idag.

Idag händer ingenting. Lite plugg, mycket musik hoppas jag. Underbart väder. Nu ska jag sitta på lektion i 45 minuter till... sen så börjar dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0