Att uttrycka sig (2010-04-11, 12:21)

Igår var en riktigt bra dag - mest för en anledning. Det är inte så jag berättar saker dock. Direkt, det vill säga.
Dock vill jag tacka två personer för riktigt trevliga diskussioner, och en av de för en trevlig dag rent generellt!

Jag förstår inte hur människor är immuna mot erfarenheter och insikt, hur förblindade de är av sin egen ignorans - och kanske är det på grund av detta som jag har kunnat sätta en kontrast till... tre personer jag känner. Känner och känner, jag har pratat med de en hel del i alla fall. Jag tror, hoppas att jag känner dem. Det är inte det som är poängen.

Undra hur det är att leva i ett rum utan fönster och dörrar. Speglar i taket, kanske. Rummet kan vara stort, som hela världen kanske. Det finns väder, det finns hus, det finns allt som finns utanför - förutom motsatser. Hela rummet är grått. Någonstans måste allting hitta sin ultimata kontrast, sin svarta eller vita sida. Som en Othello-bricka.

Uppepå rummet sitter människor och tittar in. Letar efter någon som vill se vad som finns utanför rummet. Utanför dagstidningar, pengar och att leva i en gråzon. Vill se svart, vill se vitt. Då öppnar folket uppepå en lucka i taket och hjälper de ut.
När man sitter nere i rummet har tid ett värde som är begränsat till papperlappar som tydligen är av värde, då lycka mäts i antalet papperslappar man har, eller hur många saker man införskaffat i utbyte mot papperslapparna. Väl utanför det delikata skalet som skyddar folket där nere mot verkligheten saknar pengar värde. Tiden är ovärdelig.

Det finns inget rum som det där. Men det finns människor som kan se kontraster och har insikt i vad saker och ting innebär. Lyssna till dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0